Review: DeadHeads (Frog Bros)

DeadHeads (2011)

Regie
Brett Pierce, Drew T. Pierce

Cast
Michael McKiddy, Ross Kidder, Markus Taylor, Thomas Galasso, Natalie Victoria, Eden Malyn, Benjamin Webster, Greg Dow, Harry Burkey, Leonard Kelly-Young, Jamie Wheatley, Brian Matthew Richardson,...

Het hoofdpersonage, Mike, is letterlijk en figuurlijk het noorden kwijt. Hij weet niet meer waar hij zich bevindt en voelt zich daarenboven niet helemaal lekker. Het is ook aan de man te zien dat hij zich onwel voelt. Het spreekwoord ‘hij ziet eruit alsof hij door een vrachtwagen is overreden’, is meer dan ooit van toepassing op hem.

Alsof dit nog niet genoeg is, wordt hij bovendien nog eens omsingeld door een horde wilde zombies. Verbouwereerd rent Mike weg en gaat op zoek naar hulp. Hij hoopt dit te vinden bij een huisje op zijn weg. In plaats van hulp krijgt hij echter een lading lood door zijn maagstreek gejaagd. In totale shock probeert hij een rustig plekje te vinden om zijn laatste minuten te spenderen, maar rust blijkt moeilijk te vinden met de alom aanwezige rondlopende lijken. Het is op dat moment dat Mike kennis maakt met zombie Brent. Deze is echter niet zomaar te catalogiseren onder de normale zombie soort. Brent is in staat om normaal te communiceren en heeft een zekere menslievendheid in zich.
Door het relaas van Brent, begint bij Mike stilaan het geheugen terug te komen en te beseffen wat hij is. Bovendien vindt hij een verlovingsring in zijn jaszak. Dit betekent dat hij nooit zijn aanzoek heeft kunnen doen aan zijn droomvrouw. Een road trip kondigt zich aan! Met de hulp van Brent wil Mike zich wagen aan een romantische, maar ook niet ongevaarlijke, zoektocht naar zijn grote liefde. Hun queeste wordt nog extra bemoeilijkt door een geheim agentschap dat als enige doel heeft gelijk welke zombie een kopje kleiner te maken.

‘Deadheads’ is het debuut van de Pierce Brothers. Drew en Brett leveren met deze film een zom-rom-com af. De combinatie van komedie en liefde is tijdloos, maar wordt door het toevoegen van het zombie-aspect een extra dimensie gegeven. Ze zijn weliswaar niet de eerste die dit toepassen, zo was oa 'Shaun of the Dead' en ‘Wasting Way’ hun reeds voor. Toch blijven de Pierce Brothers hiermee origineel uit de hoek komen en geven een verfrissende toets aan het genre die ongetwijfeld tot de nodige navolging zal zorgen. De film heeft me niet helemaal kunnen overweldigen. De broers hebben zeker talent. De film is goed geschoten. De effecten die in de film verwerkt zitten zijn beperkt, maar overtuigend. Voor de visual effects is het duidelijk dat ze enkele tips gekregen hebben van hun eigenste papa die deze verzorgde voor de culthit ‘Evil Dead’. Veel goeds dus. Maar toch..de film voelt net wat te voorgekauwd aan. De grappen zie je van mijlenver aankomen en aan het verhaal ontbreekt wat pit. Desondanks leveren hoofdrolspelers Michael McKiddey en Ross Kidder een puike prestatie en is het datgene wat je als kijker bij de film houdt.
‘Deadheads’ staat zeker niet even hoog op de ladder als ‘Shaun’ of ‘Dead Snow’, maar kan je toch 90 minuten brainless entertainen. En volgens mij was dit wat de broertjes Pierce exact voor ogen hadden.

Deze review maakt deel uit van de Zombiebattle 2012

Met dank aan Frog Bros. De volledige review en extra info vind je hier.