Review: Muertos y Vivientes (Frog Bros.)

Muertos Y Vivientes (2011)

Regie
Iñaki San Román
Cast
Pilar Bayona, Pablo del Hoyo, José Lifante, Sergio Mur, Ana Rujas

Rondlopende rottende lijken gespot in het land van castagnetten en chorizo!

De volgende kanidaat in onze zombiebattle 2012 is de Spaanse kortfilm van Iñaki San Román. We kunnen Román moeilijk nog een leek noemen in het genre, aangezien Muertos Y Vivientes inmiddels zijn 2e zombiefilm is. In 2009 werkte hij mee aan ‘Zombies & Cigarettes’. Hij was er verantwoordelijk voor het verhaal en zat samen met Rafa Martínez in de regisseursstoel. Met ‘Zombies & Cigarettes’ werden op diverse filmfestivals verschillende prijzen in de wacht gesleept. Zijn nieuwste doet Román solo, desondanks hoopt hij de goeie prestaties van de vorige te kunnen evenaren of meer zelfs, te overtreffen.
In ‘Muertos Y Vivientes’ maken we kennis met een stad in chaos. De doden zijn uit hun graf herrezen en veroveren de stad. Voor sommige bewoners die het nieuws over de radio horen klinkt dit echter zo onwerkelijk en surreëel dat ze in de auto te stappen en richting kerkhof rijden om het bewijs daadwerkelijk met ogen te zien.
Het is misschien een vies woord voor een dergelijke genrefilm, maar toch kan ik niet ontkennen dat ‘Muertos Y Vivientes’ nogal “commercieel” aanvoelt. Met commercieel hier doelend op toegankelijkheid. Hij bevat een vleugje van zijn landgenoten ‘REC’ en ‘Sexy Killer’ en dat is meer dan ooit bedoeld als compliment. Toch blijft hij ondanks de gelijkenissen zijn eigen verhaal vertellen. Alles is ook goed afgewerkt, wat ons onmiddellijk doet vermoeden dat ondanks het een kortfilm is, men toch over de nodige fondsen beschikte.
Ik zag de film in zijn originele versie, in het Spaans en zonder ondertitels. Eerlijk, mijn Spaans is helemaal niet zo super maar ik kon zonder problemen volgen omdat er weinig dialoog in het verhaal zit en de aanpak vrij universeel is. Wat meteen opviel was dat het verhaal zelf heel meeslepend is. Dit is vooral de verdienste van Iñaki. Maar ook niet te vergeten zijn de goeie acteerprestaties van Pilar Bayona. Ze heeft in het verleden al meer dan eens bewezen een goeie actrice te zijn en ook hier zet ze weer een sterke karakterrol neer.
Wanneer we de vergelijking moeten maken tussen dit en het vorige werk van Iñaki San Román dan zie je heel duidelijke vooruitgang. Deze kortfilm wordt dit jaar op menig filmfestival op de programmatie gezet en het zou me zeker niet verbazen als deze ook enkele of meerdere verdiende prijzen in de wacht gaat slepen.
Hieronder kan je ‘Zombies & Cigarettes’ (3/5) integraal bekijken. Er werd duidelijk inspiratie gehaald bij ‘Shaun of the Dead’. Vooral de special effects zijn hier van hoogstaand niveau. Het verhaal daarentegen is dan weer minder uitgewerkt.

Short film Zombies and cigarettes / English subtitle from Rafa Martínez on Vimeo.

Met dank aan de mensen van Frog Bros.; de volledige review vind je hier.