Review: Zombie 108 (Frog Bros)

Regie:
Joe Chein
Cast:
Morris Rong, Yvonne Yao, Tia Bo

Een brutale zombie pruttelpot uit Taiwan!

Regisseur Joe Chien kwam zijn film presenteren aan het BIFFF publiek en sprak op het einde van zijn intro de onsterfelijke woorden: Mijn zombiefilm is de eerste en laatste die ooit uit Taiwan zal komen. En godzijdank, want Zombie 108 is namelijk zo misselijkmakend slecht dat ik bijna ging verlangen naar Uwe Boll's House of the Dead, bijna.
De trailer was nochtans veelbelovend voor mensen die een brute actiefilm met enige sleaze, gore en volledig overbodige tittyshots wel op prijs kunnen stellen. Het leek bestemd om een nieuw guilty pleasure te worden, maar deze team up van gangsters en leden van een SWAT team die genoodzaakt zijn om samen te werken om zo door de zombie geïnfesteerde straten van Taiwan te komen, werd uiteindelijk een luid en duidelijk, in neonlicht flitsend, voorbeeld van bad moviemaking. Zombie 108 is een onsamenhangend zootje van start tot finish, met plotgaten zo groot als Chesty Morgan's liefdeskegels, erbarmelijke production values en een beeldmontage zo incompetent dat je het moet zien om te geloven. En daar stopt het niet, continuïteitsproblemen, scriptproblemen, personages even eendimensionaal als onsympathiek...de lijst lijkt wel eindeloos. Toch gingen we nooit de magische “so bad it's good barriere” over, wat vrij raar is als je alles in achting neemt en je weet dat er ook nog eens zonder enige aanleiding een personage plots een gemuteerde arm groeit a la Tetsuo in Akira en het laatste half uur een variant van Leatherface opduikt die ons deelgenoot maakt van zowat elke fetisj known to man.
Iemand als Takashi Miike had Zombie 108(als iemand trouwens weet waar dat nummer voor staat: een bank vooruit) ongetwijfeld een hart ingeblazen om het te laten werken, hoe gedementeerd ook, maar bij Chien is het een vormeloze Frankenstein van een film die nooit enig leven wordt ingeblazen.

Deze review maakt deel uit van onze Zombiebattle 2012

Deze review met dank aan FrogBros.